Przejdź do treści

Forum

CHP czyli kogenerat...
 
Notifications
Clear all

CHP czyli kogenerator na silniku zasilanym gazem

32 Posty
9 Users
3 Reactions
48 Widok
 Arek
(@arechekonuno)
Posty: 21
Member Admin
Topic starter
 

wszystko co może się przydać, dane silników, układy sterowania, sprzęgła i przekładnie

ale na początek jaka moc ? głosowanie

 
Opublikowany : 07/12/2024 7:22 pm
(@apolonia)
Posty: 7
Active Member
 

Oto turbina gazowa 3,8/15kW one już są.

 
Opublikowany : 07/12/2024 11:06 pm
Eugeniusz reacted
(@drako)
Posty: 1
New Member
 

Silnik musiałby być małolitrażowy z dobrą dostępnością częsci zapasowych oraz niezawodny, Silnik z matiza wygląda obiecująco i już jest jeden zrealizowany projekt na YT. Jednak najważniejsza jest dostępność prądnic na uzwojeniach miedzianych najlepiej? Ma ktoś jakieś linki do samych prądnic?

 
Opublikowany : 08/12/2024 2:52 am
(@apolonia)
Posty: 7
Active Member
 

Do domow mieszkań, można zastosować turbiny napędowe z aut spalinowych. Sporo ich było volvo ford rover bmw. Idealna byla by taka 10kW prądu 15kW ciepla. Do kamienic nieco większe 30-40kW prądu i 60-70kW ciepła np Capstone 30. Mam cała listę tych produktów, mogę wrzucić link

 
Opublikowany : 08/12/2024 8:57 am
Eugeniusz reacted
(@apolonia)
Posty: 7
Active Member
 

Grafika 3 rozmiarow microturbin z beneluxu do zatosowan domowych.

 
Opublikowany : 08/12/2024 9:12 am
(@wojtek-c)
Posty: 1
New Member
 

Znalazłem coś takiego https://allegro.pl/oferta/agregat-pradnica-8-5-kw-230v-avr-miedz-15053114101 .

Matiza już mam i potrzebna prądnica 10 kw pracująca na 2000 obr. bo ta w linku jest na 3000 obr.

 
Opublikowany : 08/12/2024 9:16 am
(@apolonia)
Posty: 7
Active Member
 

Trochę parametrów dostępnych urzadzeń.

 
Opublikowany : 08/12/2024 9:20 am
(@apolonia)
Posty: 7
Active Member
 
  • Schemat zasilania energetycznego dla kamienicy 6 lokalowej. Koncepcja oczekujaca na realizację. Ceny PV i magazynów już pozwalaj, problemem jest odpowiednia turbina gazowa i brak jej parametrów.
 
Opublikowany : 08/12/2024 10:01 am
(@apolonia)
Posty: 7
Active Member
 
  • Powyzszy projekt budowany w oparciu o niedostepną juz turbine C30, patrz pdf. O mocy elektrycznej 30kW i cieplnej 60kW.
This post was modified 3 tygodnie temu by Apolonia
 
Opublikowany : 08/12/2024 10:17 am
(@tomek-stiller)
Posty: 60
Trusted Member
 

A gdyby tak zamiast używać drogich prądnic i regulatorów prądu przemiennego, użyć prostego sterownika MPPT do ładowania akumulatora i nie regulowanego generatora ze zwykłym mostkiem prostowniczym. Alternatywnie taniego silnika prądu stałego działającego jako prądnica? Rozwiązuje to całkowicie problemy stabilizacji prędkości obrotowej, napięcia po stronie samego generatora. Oczywiście w efekcie mamy tylko ładowarkę banku energii a nie energię której możemy użyć na bierząco.

 
Opublikowany : 08/12/2024 7:24 pm
 Arek
(@arechekonuno)
Posty: 21
Member Admin
Topic starter
 

silniki 3 cylindrowe sprawdzają się jedynie jako dwusuwy. każdfy mechanik powie że fordy na nowych silnikach to tykająca bomba. nie ma sensu robić rzeczy nieoptymalnych już w założeniu.

motopompy często używały silników dwucylindrowych ale teraz jak patrzyłem po producentach agregatow 4 cylindry to norma. i co istotne taki silnik ma konstrukcyjnie mniejsze nierównomierności pracy co wydaje się istotne jeżeli miałby pracować w garażu czy kotłowni

 
Opublikowany : 09/12/2024 10:38 am
(@tomek-stiller)
Posty: 60
Trusted Member
 

Pytanie tylko, czy zasadne jest od razu szukanie nowego (drogo) silnika spalinowego. Czy nie lepiej spróbować opracować zasady doboru silników z rynku wtórnego. W ten sposób będzie dużo taniej.

Temat silnika z matiza pojawia się dlatego, że jeśli w sieci jedno opracowanie które taki silnik użytkuje. Z mojej perspektywy nada się każdy, stosunkowo niewielki silnik benzynowy przystosowany do zasilania LPG. Ilość cylindrów nie ma większego znaczenia. Taki silnik i tak powinien pracować na jakimś ściśle ustalonym zakresie obrotów. Najlepiej by było, gdyby to był silnik jeszcze z gaźnikiem, bez zbędnej elektroniki, co jeszcze wszystko uprości. 

Jeśli budujmy coś, co będzie miało prądnicę prądu przemiennego z regulatorem avr. To taką prędkością obrotową będzie naturalnie okolice 3000 obr/min, bo tylu wymagają te prądnice. Te obroty są w zasięgu większości silników spalinowych dostępnych z rynku wtórnego. Zarówno genzynowych jak i diesla. Być może są też konstrukcje prądnic o większej ilości par biegunów, którym wystarczy tylko 1500 obr/min - ale tutaj może być już problem z silnikami benzynowymi. Takie obroty są dla nich zbyt niskie do efektywnej pracy.

Przypominam też, że większość najmniejszych agregatów prądotwórczych pracuje na bazie silników jedno cylindrowych i to jakoś działa. 

 
Opublikowany : 09/12/2024 1:52 pm
(@eugeniusz)
Posty: 1
New Member
 

@apolonia nazwa producenta?

 

 
Opublikowany : 09/12/2024 9:10 pm
(@tomek-stiller)
Posty: 60
Trusted Member
 

Wystarczy zerknąć do PDF, firma nazywa się Capstone, ale ten model turbiny nie jest już komercyjnie dostępny.

 
Opublikowany : 09/12/2024 10:01 pm
Prycu
(@prycu)
Posty: 7
Active Member
 

A jak by użyć przekładni ? Można wtedy zmniejszyć obroty z jakimi pracuje silnik zachowując moc. Czy jestem w błędzie ?

 
Opublikowany : 10/12/2024 11:16 am
Strona 1 / 3
Share: