wszystko co może się przydać, dane silników, układy sterowania, sprzęgła i przekładnie
ale na początek jaka moc ? głosowanie
Silnik musiałby być małolitrażowy z dobrą dostępnością częsci zapasowych oraz niezawodny, Silnik z matiza wygląda obiecująco i już jest jeden zrealizowany projekt na YT. Jednak najważniejsza jest dostępność prądnic na uzwojeniach miedzianych najlepiej? Ma ktoś jakieś linki do samych prądnic?
Do domow mieszkań, można zastosować turbiny napędowe z aut spalinowych. Sporo ich było volvo ford rover bmw. Idealna byla by taka 10kW prądu 15kW ciepla. Do kamienic nieco większe 30-40kW prądu i 60-70kW ciepła np Capstone 30. Mam cała listę tych produktów, mogę wrzucić link
Grafika 3 rozmiarow microturbin z beneluxu do zatosowan domowych.
Znalazłem coś takiego https://allegro.pl/oferta/agregat-pradnica-8-5-kw-230v-avr-miedz-15053114101 .
Matiza już mam i potrzebna prądnica 10 kw pracująca na 2000 obr. bo ta w linku jest na 3000 obr.
- Schemat zasilania energetycznego dla kamienicy 6 lokalowej. Koncepcja oczekujaca na realizację. Ceny PV i magazynów już pozwalaj, problemem jest odpowiednia turbina gazowa i brak jej parametrów.
- Powyzszy projekt budowany w oparciu o niedostepną juz turbine C30, patrz pdf. O mocy elektrycznej 30kW i cieplnej 60kW.
A gdyby tak zamiast używać drogich prądnic i regulatorów prądu przemiennego, użyć prostego sterownika MPPT do ładowania akumulatora i nie regulowanego generatora ze zwykłym mostkiem prostowniczym. Alternatywnie taniego silnika prądu stałego działającego jako prądnica? Rozwiązuje to całkowicie problemy stabilizacji prędkości obrotowej, napięcia po stronie samego generatora. Oczywiście w efekcie mamy tylko ładowarkę banku energii a nie energię której możemy użyć na bierząco.
silniki 3 cylindrowe sprawdzają się jedynie jako dwusuwy. każdfy mechanik powie że fordy na nowych silnikach to tykająca bomba. nie ma sensu robić rzeczy nieoptymalnych już w założeniu.
motopompy często używały silników dwucylindrowych ale teraz jak patrzyłem po producentach agregatow 4 cylindry to norma. i co istotne taki silnik ma konstrukcyjnie mniejsze nierównomierności pracy co wydaje się istotne jeżeli miałby pracować w garażu czy kotłowni
Pytanie tylko, czy zasadne jest od razu szukanie nowego (drogo) silnika spalinowego. Czy nie lepiej spróbować opracować zasady doboru silników z rynku wtórnego. W ten sposób będzie dużo taniej.
Temat silnika z matiza pojawia się dlatego, że jeśli w sieci jedno opracowanie które taki silnik użytkuje. Z mojej perspektywy nada się każdy, stosunkowo niewielki silnik benzynowy przystosowany do zasilania LPG. Ilość cylindrów nie ma większego znaczenia. Taki silnik i tak powinien pracować na jakimś ściśle ustalonym zakresie obrotów. Najlepiej by było, gdyby to był silnik jeszcze z gaźnikiem, bez zbędnej elektroniki, co jeszcze wszystko uprości.
Jeśli budujmy coś, co będzie miało prądnicę prądu przemiennego z regulatorem avr. To taką prędkością obrotową będzie naturalnie okolice 3000 obr/min, bo tylu wymagają te prądnice. Te obroty są w zasięgu większości silników spalinowych dostępnych z rynku wtórnego. Zarówno genzynowych jak i diesla. Być może są też konstrukcje prądnic o większej ilości par biegunów, którym wystarczy tylko 1500 obr/min - ale tutaj może być już problem z silnikami benzynowymi. Takie obroty są dla nich zbyt niskie do efektywnej pracy.
Przypominam też, że większość najmniejszych agregatów prądotwórczych pracuje na bazie silników jedno cylindrowych i to jakoś działa.
Wystarczy zerknąć do PDF, firma nazywa się Capstone, ale ten model turbiny nie jest już komercyjnie dostępny.
A jak by użyć przekładni ? Można wtedy zmniejszyć obroty z jakimi pracuje silnik zachowując moc. Czy jestem w błędzie ?