@prycu No właśnie o to chodzi, że nie ważne na co idzie energia z silnika, a tylko o to, że na takiej ekspresówce jadąc Matizem równo są generalnie podobne warunki pracy:
- stałe obroty z niewielkimi zmianami (tak w domu też będą się wahały, bo obciążenie nie będzie zawsze stałe);
- duży odbiór ciepła (tam przez chłodnicę, w domu przez wymiennik);
- duże obciążenie (tam oporami powietrza, toczenia, etc, a w domu prądnicą).
Generalnie chodziło mi o oszacowanie, czy te wykresy są zbliżone do rzeczywistości i IMHO, szczególnie ze znacznie zużytym silnikiem, nie są. Czyli bezpiecznej jest liczyć 6l/h i około 49kWh energii (około 20 elektrycznej i 20 cieplnej). Jeśli tak, to potrzebny jest na prawdę duży magazyn energii głownie aby nadążył z odbiorem (400A ładowania na 48V) oraz duży bufor ciepła (zapewne około 500l). Wtedy mamy szansę dość efektywnie użytkować tak "duży" silnik.
Mi też się nie chce wierzyć w te dane z wykresu jeśli chodzi o zużycie paliwa. Prawdę mówiąc nie pamiętam, jakie są przełożenia w Matizie, bo ostatnio jechałem jakimś z 10lat temu i raczej nie zanosi się, że sytuacja się powtórzy - dlatego nie wiem jakie były obroty. Tym niemniej mocno wątpię w tak dużą sprawność przy tak małym silniku benzynowym.
Podam inny przykład, nasz jedyny z miarę "polski" silnik diesla, czyli Andoria 4CT(i)90 ma katalogowe zużycie paliwa 270-255g/kWh. Co prawda olej napędowy ma nieco niższą wartość opałową - 36MJ/l dla ON względem 38 MJ/l dla benzyn - ale silniki Diesla są z natury sprawniejsze. Nie mam pod ręką wykresu mocy dla tego silnika, ale w/g katalogu jest to 30kW dla 1500obr/min i 58kW dla 3000 obr/min, co swoją droga jest bliskie mocy maksymalnej.
Jeśli założymy pracę przy 1500obr/min to daje zużycie rzędu 8,1l/h co teoretycznie da 30kWh na wale, co po uwzględnieniu ceny paliwa dało by około 1,62 zł/kWh i obliczoną sprawność na poziomie 37% - co prawdę mówiąc ma dużo więcej sensu. Oczywiście Andoria grzeje się jak cholera, więc przy tych parametrach będzie można odzyskać conajmniej drugie tyle w postaci ciepła.