Przejdź do treści

Nowe Lepsze Baterie- nie dla samochodów

  • przez

Wprawdzie Condensed Matter Battery zostało oficjalnie ogłoszone w trakcie Shanghai Auto Show i parametrami dwukrotnie przebija baterie tesli 4680 ale… nie są przewidziane do aut.

CATL tak ta sama firma która dostarcza baterie do naszych zakupów grupowych znalazła lepszy rynek dla swojego nowego dzieła. Te baterie są tak dobre że umożliwiają elektryfikację … lotnictwa cywilnego.

I twierdzi ze produkcja baterii 500Wh/kg rozpocznie się już w tym roku. 500Wh na kilogram oznacza że typowy samochodowy akumulator taki jak w Twoim Passacie TDI  ważyłby ok 1,5kg!!! A magazyn energii dla całego domu to 40kg- czyli waga większej lodówki! 

Mówi to szef firmy która już w zeszłym roku wypuściła niesamowite i najbezpieczniejsze na rynku baterie quilin(zresztą to właśnie rok temu pojawiła się po raz pierwszy nazwa “condensed matter battery” gdy padło pytanie jak będzie wyglądała przyszłość wg CATL) a w tym roku dostarcza baterie sodowe do samochodów kilku chińskich marek

No ale samoloty?

Od kilku lat pojawają się latające prototypy elektrycznych statków powietrznych ale też startupy z milionami dolarów inwestycji od boeinga czy airbusa mające zmierzyć się z czystym i tanim lataniem elektrycznym.

Nawet amazon brał udział w tym  wyscigu probując dronów transportowych dostarczających paczki.

Największy sukces odniosła firma Zipline zajmująca się dostawami medycznymi w Rwandzie.

CATL chce zrewolucjonizować przewozy pasażerskie. W tej chwili śa już bazujące na konstrukcji quad i więcej copterów osobowe maszyny latające i mozliwe że niezauważenie rozpoczęła się już rewolucja w transporcie krótkodystansowym(chinska autonomiczna taksówka x2 peng) Ale ciągle chcąc udać się na drugą pólkulę albo chociaż tam gdzie jest trochę cieplej słyszymy znajomy głos grety: How dare you i musimy liczyć sie  ze spalaniem znacznych ilości paliw kopalnych.

Wprawdzie w tym roku Air Canada zlożyła pierwsze zamówienia na samoloty elektryczne  niewielki 30osobowy samolot elektryczny wykonał pierwsze loty ale do elektrycznego Ryanair brakowało nam dość dużo – do tej pory.

 

Najlepsze dostępne baterie(żeby być dokładnym:  najlżejsze) miały gęstość 230-260Wh na każdy kilogram czyli tona takich baterii to jedynie 250kWh

 

Mimo zalet napędu elektrycznego to właśnie waga baterii do tej pory dyskwalifikowała użycie elektrycznych samolotów w przelotach pasażerskich.

 

Jakich zalet?

Chociażby rozmiar silników- umożliwia zastosowanie ich większej ilości co pozwala na lepszą aerodynamicznie konstrukcję samolotu.

Również natychmiastowe i łatwe sterowanie mocą a co za tym idzie ciągiem silników umożliwia uproszczenie budowy i sterowania samolotu.

Ruchome silniki umożliwiają b.krótki rozbieg(a czasami nawet pionowy start) ale rownież likwidują konieczność budowy takich elementów jak stateczniki  czy lotki. 

Oznacza to również łatwiejszą i tańszą robotyzację przelotów pasażerskich.

Mimo że Boeing prace nad pasażerską maszyną z napędem elektrycznym ropoczął już kilkanaście lat temu to jednak ogłoszenie finalizowanego  już w tym roku partnerstwa CATL z producentem samolotów każe spodziewać się raczej którejś z chińskich firm lotniczych.

 

Zwłaszcza nacisk położony na aspekt bezpieczeństwa pobrzmiewa echem zaleceń CCP co do baterii EV.(prawdopodobny zakaz użycia baterii NMC w pojazdach elektrycznych w ciągu 2024 roku)

 

“Biomimicking design” wg pgłosek z firmy i niezależnych analityków  oznacza zamknięcie elektrolitu wewnątrz komórek przypominających komórki istot zywych gdzie rolę błony komórkowej pełni warstwa grafenu.

Jakie korzyści poza niepalnością daje takie rozwiązanie? Szybszy transport jonów i ładunku elektrycznego. Na co zresztą wsazuje nacisk na zmiany nie tylko w katodzie ale i anodzie baterii(ta zazwyczaj była po prstu grafitowa w większości baterii liion).

Zresztą już wcześniejsze prace nad bateriami Lifepo4 gdzie pokrywanie katody warstwą monomerów węgla (grafen czy  nanorurki) przyniosło duży postęp i w skuteczności ładowania ale też gęstości energetycznej każe się spodziewać właśnie takich rozwiązań w najnowszej baterii CATL.

 

To tez tłumaczy dlaczego bateria ta przynajmniej w początkowym okresie rozwoju będzie przeznaczona do przemysłu lotniczego. Technologia produkcji  i użycia grafenu jest nowa, malo znana a co za tym idzie droga.

CATL zapowiada baterie “gęstej materii” 😉 dla zastosowań motoryzacyjnych w 2024-2025.

Mimo iż CATL jest dostawcą baterii dla Tesla Inc to raczej nie należy sie spodziewać aby to tesla otrzymała baterie gestej materii w pierwszej kolejności.

Raczej tak samo jak w przypadku rewolucyjnych baterii quilin posłużą one aby zwiększyć przepaść pomiędzy pojazdami produkcji chińskich marek a podstarzałą 20letnią  technologią rodem z USA tak jak to się dzieje obecnie.

Dlaczego ta bateria CATL jest ważna mimo że Jimmy jej nie sprowadza? W chinach niemożliwy jest monopol 😉 W ziązku z czym w ciągu roku możemy się spodziewać kilku mniej lub bardziej udanych kopii. I jeżeli nawet nie będzie to w przypadku kopii 500Wh na kilogram a 400 to dla naszego hybrydowego czy elektrycznego pojazdu i tak oznacza to prawie dwukrotne zwiększenie zasięgu.

No i nowa technologia do tej pory oznaczała spadek cen technologii dominującej czyli w naszym przypadku Lifepo4.

Czego i Państwu życzę

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *