- Czystość i Ekologia czy Niewolnictwo i drożyzna? Co nam niesie wodór.
- Wodorowa gospodarka i plany unii
- Religia wodoru
- Ile trzeba zmienić żeby wszystko pozostało po staremu
Czystość i Ekologia czy Niewolnictwo i drożyzna? Co nam niesie wodór.
1.czemu wodór
Unia ma przejść na gospodarkę wodorową i ma to kosztować 416miliardów euro. Poczytaj sam:
https://hydrogeneurope.eu/wp-content/uploads/2022/03/2012211.pdf
https://hydrogeneurope.eu/wp-content/uploads/2023/11/The-Hydrogen-Europe-Quarterly_5_DIGITAL.pdf
Nie wiem jak ty ale ja tym biurokratom ani w intencje ani w wwykonanie nie wierzę więc zobaczmy co my możemy zrobić w tej sprawie.
zajmijmy się techniczną stroną czyli co może wodór u nas w domu i czy warto go produkować samemu bez unii
- Jak
Każdy kto ma instalację fotowoltaiczną ma nadmiar energii elektrycznej latem. Zwłaszcza przy instalacjach offgrid wręcz niemożliwe jest zmagazynowanie całej energii elektrycznej wyprodukowanej w ciągu dnia. Więc może produkujmy wodór zwłaszcza że jest to tak proste że była to moja pierwsza samodzielna instalacja elektryczna w wieku lat 7. Rodzice nie bardzo wiedzieli co robiłem na kuchennym stole posługując się płaską baterią dwoma gwoździami i probówkami z opakowań po groszkach. Ale niestety udało im się zapobiec moim probom wywołania wybuchu mieszaniny.
Zasada działania elektrolizera jest taka sama jak w akumulatorze kwasowo ołowiowym prąd płynie przez elektrolit w tym wypadku wodę z solą kuchenną i powoduje rozkład H2O na 2H i O. niestety przy użyciu soli kuchennej mamy Wodór i mamy też Chlor. Więc z tanich soli polecam siarczan magnezu
https://allegro.pl/listing?string=siarczan%20magnezu%2025kg
Taka prostacka instalacja jak u mnie w dwóch oddzielnych naczyńkach ma wielką zaletę wodór otrzymujemy prawie bez tlenu(odrobina jest rozpuszczona w wodzie więc nie jest to całkowicie czysty wodór)
Niestety im większa odległość między katodą i anodą tym większy opór a więc też straty tak jak na kablu.
I dlatego nowoczesne Elektrolizery z membranami są drogie i skomplikowane. Membrany są po to żeby zmniejszyć odległość między elektrodami i w konsekwencji straty przepływu.I nawet mimo użycia platynowych elektrod sprawność energetyczna najlepszych układów do elektrolizy to 50-60%. Czyli tylko nieco ponad połowa prądu zostaje użyte do rozbicia cząsteczek wody
tani elektrolizer na aliexpress
Ale.. jeżeli weźmiemy nasz maleńki przypadek domowy to sprawność generacji wodoru jest prawie 90%
Czemu? Bo w generacji wodoru strata to… no tak – Ciepło
A jeżeli i tak wykorzystujemy fotowoltaikę latem aby zagrzać wodę w bojlerach to dlaczego nie ogrzewać bojlera ciepłem odpadowym chłodząc naszą produkującą wodór i tlen solankę.
Czyli jeżeli mamy instalację 10kWh to latem produkujemy dziennie kilogram wodoru i 30kWh energii cieplnej.
- Co zrobić z Wodorem
Niestety bez sprężania wodór ciężko będzie przechowywać bo tanie worki do przechowywania metanu wystarczą co najwyżej jako magazyn na kilka dni.
Skończmy z tymi bredniami o wodorze uciekającym ze stalowych zbiorników. Wodór był używany w balonach i sterowcach i rzeczywiście ulatnia się przez materiał typu plandeka ale ze zbiorników przeciekał w przestrzeni kosmicznej na spawach a nie przez metalową ściankę zbiornika.
Jak pokazują badania wodór nie jest szczególnie niebezpiecznym gazem gdy przechowywany jest w stanie czystym.
I nawet katastrofa hindenburga nie była wywołana wybuchem wodoru a wyładowaniem elektrycznym które zapaliło pokrycie zewnętrzne(choć są też hipotezy że był to po prostu sabotaż).
W tej sytuacji wytworzony w ciągu dnia wodór można zużyć wieczorem w generatorze spalinowym uniezależniając się całkowicie od sieci energetycznej. Jako że stosunek wodoru do tlenu dla spalania wynosi 2 do 1 to przy 20%tlenu w powietrzu stosunek objętościowy wyniósłby 2 do 5 czyli dla użycia prostych układów zasilania gazem należałoby zmienić nastawy w stosunku do lpg zwiększając 10x ilość gazu w stosunku do powietrza. Choć jak widać mieszanka wodoru z powietrzem wybucha w dość szerokim zakresie % stężeń. tabelki i pomiary poniżej
https://conference.ing.unipi.it/ichs2005/Papers/120001.pdf
Niestety wodór jest mało energetyczny w przeliczeniu na litry.
1litr wodoru to zaledwie 0.003 kWh
1litr propanu ma energię 0.03kWh
Czyli wodór ma 10x mniej energii niż gaz z butli!
Czyli trzeba go sprężyć 10x bardziej? Niestety jeszcze bardziej.
Propan wystarczy spężyć do 9atm żeby uległ skropleniu w temp pokojowej. I taki właśnie propan mamy w butlach. A wtedy typowa domowa 25litrowa butla zawiera 11kg propanu co oznacza że każda taka butla to magazyn 154kWh energii !
Niestety wodór nie ulegnie skropleniu w temperaturach takich jak lpg. Dlatego spręża się go do 300atm aby uzyskać dostateczną ilość energii np dla aut.
4. No a samochody czemu nie mówisz o samochodach?
W nowoczesnych elektrolizerach zużywamy 50kWh na wyprodukowanie 1kg wodoru.
Wodoru Pod cisnieniem 15atm.
Czemu to ważne ? wodór jest bardzo mało energetycznym gazem w stosunku do litra objętości . Na dodatek skroplenie wodoru wymaga jeszcze niższych temperatur i wyższych ciśnień niż dla gazu ziemnego.
Litr wodoru pod ciśnieniem 200atm to zaledwie 0.5kWh energii
dla porównania litr lpg pod 20 razy mniejszym ciśnieniem ma wartość energetyczną jest 7,1kWh czyli ponad 10x tyle
Co oznacza że silniki spalinowe napędzane wodorem dadzą nam znacznie mniejszy zasięg niż auta elektryczne.
Standardem jest dzisiaj sprężanie wodoru do 300atm co pozwala typowemu autu średniej wielkości na zgromadzenie 5-6kg wodoru.
Czyli magazyn energii w takim aucie to ok 35kWh x 6 = 210kWh
Kilogram wodoru jest więc prawie trzy razy bardziej energetyczny od kilograma benzyny!
Hurra więc może da się po prostu zrobić czysty silnik spalinowy? Wodór zamiast benzyny?
Jest mały kłopot. Kilogram Wodoru jest bardziej energetyczny ale litr niestety nie! A my w samochodzie jesteśmy ograniczeni bardziej przestrzenią niż ciężarem.
I Dlatego mamy tylko 6litrów wodoru w aucie że to jest 300litrów zbiorników pod ciśnieniem 300atm!
Co oznacza że niestety mamy do dyspozycji jedynie 6kg i dla typowych aut średniej wielkości bariera 10kg nie zostanie przekroczona
A to z kolei każe nam pożegnać się z silnikiem spalinowym na wodór. Nawet gdyby miał uzyskiwać sprawność 40% to mamy do dyspozycji równowartość zbiornika motocyklowego czyli tyle energii co w 25l benzyny. Zasięg takich aut jest zatem mniejszy niż zasięg aut elektrycznych.
Ale… spalanie wodoru w silniku to nie jest jedyna możliwość uzyskiwania energii z wodoru.
porównanie aut wodorowych do akumulatorowych
Są jeszcze ogniwa paliwowe – czyli auto jest napędzane silnikiem elektrycznym tyle że zamiast baterii mamy zbiorniki z wodorem i ogniwo paliwowe które produkuje nam prąd z wodoru i pobieranego z powietrza tlenu w trakcie jazdy.
Jako że silniki elektryczne mają sprawność 90% kontra 40% najsprawniejszych silników spalinowych to takie połączenie zapewnia nam zwiększenie zasięgu. Niestety ogniwa paliwowe zmniejszają sprawność systemu do ok 60% .
Czyli 210kW w 6kg wodoru przy sprawności 60% = 126kWh użytecznej energii co odpowiadałoby baterii litowej ok 140 kWh.
Czy to dużo? baterie w najdroższych modelach Tesli to 100kWh.
Nio ET 7 ma baterię 150kWh i to pozwoliło na przejechanie 1000km w realnym ruchu.
Toyota mirai ma zasięg 650km według producenta przy pojemności ok 5,2kg wodoru. Więc sprawność musi być mniejsza niż podawana przez wikipedię.
Wynosi wg tych danych poniżej 50%.
Czyli jeżeli chcemy przestawić naszą energetykę na gospodarkę wodorową to:
Sprawność produkcji wodoru: ok 50% czyli z każdych 10kWh wyprodukowanych przez naszą instalację fotowoltaiczną mamy ok 5kWh energii w wodorze.
Jeden mały haczyk w wodorze niesprężonym!
Sprężenie do ciśnienia 300atm to dodatkowy wydatek 15% energii
I na dodatek instalacje tak wysokich ciśnień wymagają zezwoleń oraz wydzielonej strefy bezpieczeństwa.
Sam koszt urządzeń do elektrolizy niestety znacznie przekracza koszty tanich systemów hho (gaz browna).
Dlaczego?
Sprężany wodór musi być pozbawiony tlenu który niestety w dzisiejszego typu systemach elektrolizy potrafi przeciekać przez membrany więc wodór jest zanieczyszczony tlenem
A mieszanina wodoru i tlenu to mieszanina piorunująca i mój pierwszy w życiu materiał wybuchowy własnej produkcji 😉
Nawet wiedząc to wszystko nie wydaje się możliwe żeby rządy europy zezwoliły na domową produkcję i gromadzenie wodoru. Pretekstem oczywiście jak zwykle będzie bezpieczeństwo.
No ale skoro nie będą pozwalać na produkcję w domu to dlaczego go promują?
Vat i akcyza! Oraz możliwe ograniczanie wolności poruszania.
Nie to nie jest teoria spiskowa to po prostu zastosowanie zasad sterowania systemami do tego przypadku.
Spróbujmy najprościej dla osób w ostatnim rzędzie
Czemu zarządzający eu będą promować wodór i niszczyć baterie elektrochemiczne.
Produkujesz u siebie w domu 100kWh energii elektrycznej w słoneczny letni dzień. Ładujesz baterię elektrycznego auta lub po prostu baterię domową.
Procent zasobów przekazanych organizacji państwopwej? 0%
Masz samochód na wodór. Zajeżdżasz na stację paliw i tankujesz wodór- akcyza+Vat ok 50% rachunku. Wodór zamiast gazu ziemnego jako źródło energii dla domu- akcyza+Vat ok 40% kwoty.
Czyli połowa wartości twoich wydatków na najważniejsze potrzeby życiowe zostaje przekazana aparatowi państwowemu.
Gdybyś to ty musiał utrzymać kilka milionów ludzi pobierających państwowe pensje którą technologię byś wolał?
Taką która odbiera ci dochody i wpływ na życie obywateli czy taką która pozwala zarabiać nawet lepiej niż dotychczas? Bo przecież te proste podatki to nie jedyne wpływy. Dodatkowo gospodarka wodorowa wymaga inwestycji 1000e przez każdego pracownika niemowlę, staruszka i kogotam jeszcze w eu.
Teraz hyba łatwiej zrozumieć histerię anty bateryjną i prowodorową jaką pokazuje nam aparat unijny z panią Von Der Leyen na czele.
Ale Ale Ale czy to znaczy że ta technologia nie może działać na naszą korzyść? A co z tym gadaniem że technologia jest zawsze dobra?
I to jest powod dla którego wodór może sprawdzić się w domu ale nie w aucie!
1 litr sprężonego do 700atm wodoru to tylko 0.67 kWh.
I niestety to jest kolejny problem spotykający wodorowy napęd. Cena sprężania! sprężanie 1litra do takiego ciśnienia to wydatek 0.2kWh energii na każdy litr , czyli 30% energii wodoru musimy stracić na sprężanie!
Dlaczego ogniwa wodorowe mające napędzać nasze samochody są tak bardzo promowane przez urzędników z von der leyen na czele?
Dlatego że tego paliwa nie dasz rady zatankować do auta sam ze swojej fotowoltaiki
A każda wizyta na stacji paliw czy to po benzynę czy wodór to vat i akcyza w wysokości 80% rachunku.
Dlatego wodór jest promowany a autami na baterie straszymy dzieci i posłusznych idiotów
Wodór w aucie to kajdany ekonomicznego niewolnika a bateria to nawet jeżeli nie całkowita wolnośc to jednak trochę dłuższa smycz
fimy użyte w przygotowaniu materiału
https://youtu.be/z23Z3nXyWd8?si=5WwApg5ytywBQWWc
https://youtu.be/YD61RtTClRQ?si=7w7UMlh4B2jPcVtp
https://youtu.be/Ji9IXHc-AH0?si=-p9QACRqHS56vaHe
https://youtu.be/Cois1JqMw54?si=Do6ijIr4XSJIlaaq